Leonardo - Opera Omnia i K-Dron

Muzeum Narodowe w Warszawie wystawą wszystkich dzieł geniusza włoskiego renesansu Leonardo da Vinci (1452-1519) uczciło pięćsetlecie jego śmierci. Pokaz 17 dzieł malarza jest prezentowany w wersji cyfrowej bowiem opuszczenie macierzystych muzeów przez oryginały jest już dziś prawie niemożliwe, a poza tym pokazy cyfrowe w dużej rozdzielczości coraz śmielej wkraczają do światowych muzeów. To wynik nowoczesnych technologii i wygoda przy organizacji dużych kosztownych realizacji takich wystaw jak ta.


Na wernisaż wystawy przybyli szacowni goście: Marek Kuchciński – Marszałek Sejmu RP, Marek Suski – szef Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów, Julia Przyłębska – prezes Trybunału Konstytucyjnego, prof. Zdzisław Krasnodębski – poseł do Parlamentu Europejskiego. Gości przywitał i zaprezentował zgromadzone dzieła prof. dr hab. Jerzy Miziołek - Dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie.

Od lewej: Marek Kuchciński - Marszałek Sejmu RP, Julia Przyłębska - prezes Trybunału Konstytucyjnego, Marek Suski - szef Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów, Zdzisław Krasnodębski - poseł do Parlamentu Europejskiego, Janusz Kapusta - artysta


Olbrzymie wrażenie wywołuje, zachowany do dzisiejszych czasów fresk - „Ostania Wieczerza” z Bazyliki Santa Maria Delle Grazie w Mediolanie. Zachowało się nieco mniej niż 50% oryginału, ale dzięki wielu staraniom konserwatorów dzieło przetrwało do dzisiejszych czasów. Fresk namalowany na zamówienie Lodovica Sforzy został ukończony w 1498 roku. Dziś jest najsłynniejszym przedstawieniem Ostatniej Wieczerzy w światowej ikonografii malarskiej.

Leonardo da Vinci, Ostatnia Wieczerza, kopia cyfrowa fresku, 1498, (oryginał znajduje się w Refektarzu Bazyliki Santa Maria Delle Grazie, Mediolan)


Wśród prezentowanych dzieł znajdują się jeszcze między innymi: „Dama z gronostajem”, „Pokłon Trzech Króli”, „Mona Liza, Głowa Kobiety”, „Jan Chrzciciel”, „Portret muzyka”, „Portret damy”, „Madonna Benois”. Pokaz przygotowany został przy współpracy Ambasady Włoch i Włoskiego Instytutu Kultury. Wyboru dzieł dokonał prof. Antonio Paolucci wieloletni dyrektor muzeów florenckich i Muzeów Watykańskich.

Leonardo da Vinci - kopia cyfrowa obrazu Dama z Gronostajem ok. 1489 (oryginał w Muzeum Narodowym w Krakowie)


Na wystawie zobaczyć możemy również kilka dzieł naśladowców i uczniów Leonarda da Vinci: Marco d’Oggiono, Cesare da Sesto, Selaino, Giovanni Battista Boltrafio, Bernardino Luini. Symbolem doskonałości artysty jak mówił prof. Jerzy Miziołek jest jego słynny rysunek przedstawiający człowieka wpisanego w kwadrat i koło, inspirowany tekstem Witruwiusza. Na wystawę prof. Jerzy Miziołek zaprosił również Janusza Kapustę, polskiego artystę, filozofa, z zamiłowania matematyka, który przedstawił wymyśloną przez siebie figurę k-dronu z człowiekiem witruwiańskim.

Marek Kuchciński - Marszałek Sejmu RP i prof. dr hab. Jerzy Miziołek - dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie


Instalacja usytuowana na dziedzińcu warszawskiego muzeum prezentuje figury dwóch k-dronów, białego i czarnego, które niczym Yin i Yang dopełniają się tworząc sześcian, w rozwinięciu uświadamiając ich złotą proporcję. Pępek człowieka witruwiańskiego, z którego zakreślono koło, dzieli bok kwadratu i ciało człowieka w złotym podziale. „Złoty podział lub złota proporcja, czy boska proporcja - mówi Janusz Kapusta - to najważniejsza i najbardziej znana proporcja na świecie. Zajmowali się nią Pitagoras, Fibonacci, Luca Paciolli i Leonardo da Vinci. Odkryłem nowe, fundamentalne zasady jej istnienia. Jako pierwszej osobie w historii udało mi się połączyć złoty i srebrny podział w jednej konstrukcji geometrycznej, co zaowocowało szeregiem niezwykłych spostrzeżeń i konsekwencji. …Zdałem sobie wtedy sprawę z powagi wyobraźni. Znacznie później przeczytałem zdanie Einsteina, że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy. W moim przypadku matematyka wyniknęła z filozofii. O Bogu mówi się, że jest wszędzie, ale również podobnie mówi się o punkcie. Punkt jest wszędzie i nigdzie. Ma tylko jedno umiejscowienie, nie ma wymiarów, ale jest wszędzie. …Doprowadziło mnie to do zadumy nad punktem i cały mój rozwój matematyczny wynika z konsekwencji egzystencji punktu. Instalacji, którą przedstawiłem na dziedzińcu muzeum nadałem tytuł „W hołdzie dla Leonarda da Vinci”.”

Janusz Kapusta


Wystawa potrwa do 30 czerwca 2019.

Stanisław Seyfried

fot. Stanisław Seyfried

Komentarze
Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam