• W kuluarach wystawy ”Gdańskie barwy, Gdańskie tonacje”, podczas wernisażu, słychać było nieudawany zachwyt. Komentarzom i ekscytacji nie było końca.
  • "Gazeta Gdańska" w ostatniej wystawie 2023 roku zaprasza na prezentację ciekawego gdańskiego malarstwa do galerii „W Zaułku”. Przedstawiamy kolejne dwie postaci wystawy „Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje”. Te dwie kolejne osoby to Stanisław Brzęczkowski i Albert Lipczinski.
  • Przygotowując wystawę „Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje” natknąłem się na tekst traktujący o jednym z najważniejszych niemieckich malarzy początku XX wieku. Lovis Corinth, znany z kilkukrotnych pobytów w Sopocie, malował tu pejzaże z widokiem na Zatokę Gdańską. Jego osobowość zainteresowała mnie przed laty za sprawą wyjątkowości jego impresjonistycznych dzieł. Jak się okazuje był też wychowawcą wielu pokoleń znakomitych malarzy.
  • Dobiegł końca cykl wystaw Bogusława Góreckiego, zatytułowany „Pejzaże”, zorganizowany przez redakcję „Gazety Gdańskiej”. W trzech wystawach blisko 70. letniej pracy twórczej pokazaliśmy prawie 90 prac artysty.
Banner
Banner

Witamy

 Galeria Essey jest portalem sztuki i specjalizuje się w prezentacji europejskiego malarstwa marynistycznego oraz malarstwa artystów związanych z Wybrzeżem. Przedstawiamy również malarzy XIX-wiecznego Gdańska, a także mało znanych twórców Wolnego Miasta Gdańska.

 

Jednym z podstawowych tematów jest  jednak prezentacja malarzy sopockich. Zaraz po wojnie sopocką szkołę malarstwa tworzyli wielcy artyści: Artur Nacht-Samborski, Juliusz i Łada Studniccy, Jacek i Hanna Żuławscy, Józefa i Marian Wnukowie, Janusz Strzałecki, Piotr Potworowski i Jan Cybis. Tu powstał termin „szkoła sopocka”, o który do dziś trwają spory. Dylemat polega na tym czy był to nurt, styl, czy może tylko postawa miejscowych malarzy wobec wszechobecnego wówczas socrealizmu.

 

Wiele miejsca poświęcamy również aktualnym wydarzeniom artystycznym mającym miejsce na Wybrzeżu.



PRACA MIESIĄCA

"Ślady XV", technika własna, płótno, 2010
Joppek Danuta

fot. E. Wojciech Felcyn


O autorze:

Danuta Joppek
W gdańskim środowisku artystycznym Danuta Joppek już od lat ma ugruntowaną pozycję. Należy do malarek rozpoznawalnych, bowiem posiada to „coś”. W jej przypadku jest to kolor i metaforyczna stylistyka, uczuciowa, głęboka, często inspirowana poezją. Maluje abstrakcyjnie, ale jest lekka i sentymentalna, wywołuje melancholijne tęsknoty. Klimat swoich obrazów uzyskuje dzięki pewnej tajemnicy, która dotyczy przede wszystkim barwy. Osiąga ją dzięki wielu zabiegom technicznym dotyczącym pracochłonnej doskonałości spajania kolorów. Często jej obrazy łączą się w cykle i dopiero wówczas stanowią całość. Ostatni z cyklu często jest początkiem kolejnego. Inspiruje się życiem i jego poetyckimi odniesieniami. Przełomowym momentem jej twórczości było spotkanie przed laty z nieżyjącym już dziś francuskim malarzem, poetą, krytykiem, filozofem sztuki André Verdetem oraz ich wspólne wystawy. Zbiorowa w La Cole sur Loup oraz indywidualne w Saint-Paul de Vance (1996) i w Marsylii (1997) - „La Peinture et la Poèsie a Quatre Mains”. Verdet był wielką osobowością francuskiej sztuki i niewątpliwie miał wpływ na dalszą twórczość Danuty Joppek. Malarka obroniła dyplom w poznańskiej PWSSP (1989) w pracowni prof. Wacława Twarowskiego. Jednocześnie studiowała w gdańskiej PWSSP na Wydziale Malarstwa i Grafiki u prof. Włodzimierza Łajminga – dyplom (1990), zaliczając specjalizację z rysunku u prof. Macieja Świeszewskiego i linorytu u prof. Czesława Tumielewicza. W 1996 roku była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Jest kuratorką wielu wystaw w kraju i za granicą w tym znanego na Wybrzeżu autorskiego cyklu wystaw zbiorowych „ W drodze”. Pracuje w Gdańsku i w Cannes. 

Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam