• W ostatnim czasie prywatne zbiory gdańskiego malarstwa wzbogaciły się o kilka znakomitych pozycji. Dwóch kolekcjonerów z Wybrzeża zakupiło na europejskich aukcjach sztuki przynajmniej kilka bardzo dobrych obrazów. Po pandemii sytuacja się nieco zmieniła, ceny zmalały i czas sprzyjał nabywaniu dobrej sztuki. Wymienię tylko kilka prac, których waga artystyczna stanowi znaczną wartość, biorąc pod uwagę w niektórych sytuacjach okazyjną ich cenę.
  • Raz jeszcze sięgnąłem do rodziny Meyerheimów, ale tym razem powodem jest obraz „Sianokosy” Wilhelma Meyerheima, może nie najwyższej klasy, ale o tyle ważny, iż wpisuje się w koniec pewnego etapu europejskiego malarstwa.

  • Ten intrygujący tytuł zbiorowej wystawy, dotyczy ostatniego pokazu, który miał miejsce w Galerii ZPAP w Gdańsku. Kurator wystawy Mariusz Hoffman, niedawny laureat sopockiego konkursu „Fortepian Szopena”, postawił pytania egzystencjalne, ale wybranym artystom których onegdaj łączyły wspólne studia na Wydziale Malarstwa i Grafiki PWSSP w Gdańsku.
  • Klaudia Teodorowicz-Bosco to malarka z doświadczeniem gdańskiej uczelni, paryskich treści malarzy „szkoły sopockiej”, biegłości zdobytej w Ecole des Beaux Arts, malarskiego kunsztu jej mamy i wreszcie, a może przede wszystkim, swojej bogatej osobowości, które to wypełniały przestrzeń małej pracowni gdzie spotkałem się z artystką i jej sztuką.
Banner

Witamy

 Galeria Essey jest portalem sztuki i specjalizuje się w prezentacji europejskiego malarstwa marynistycznego oraz malarstwa artystów związanych z Wybrzeżem. Przedstawiamy również malarzy XIX-wiecznego Gdańska, a także mało znanych twórców Wolnego Miasta Gdańska.

 

Jednym z podstawowych tematów jest  jednak prezentacja malarzy sopockich. Zaraz po wojnie sopocką szkołę malarstwa tworzyli wielcy artyści: Artur Nacht-Samborski, Juliusz i Łada Studniccy, Jacek i Hanna Żuławscy, Józefa i Marian Wnukowie, Janusz Strzałecki, Piotr Potworowski i Jan Cybis. Tu powstał termin „szkoła sopocka”, o który do dziś trwają spory. Dylemat polega na tym czy był to nurt, styl, czy może tylko postawa miejscowych malarzy wobec wszechobecnego wówczas socrealizmu.

 

Wiele miejsca poświęcamy również aktualnym wydarzeniom artystycznym mającym miejsce na Wybrzeżu.



PRACA MIESIĄCA

Johannes Vincenz Cisarz
Johannes Vincenz Cissarz

Johannes Vincenz Cisarz
O autorze:

Johannes Vincenz Cissarz (1873,Gdańsk -1942 Frankfurt n. Menem)
Od 1891 do 1894 roku studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie u Leona Pohle i Hermanna Freye’a. Po studiach przez rok uzupełniał wiedzę u belgijskiego malarza historycznego Ferdinanda Pauwelsa. Następnie od roku 1897 pracował w Dreźnie jako niezależny grafik. Projektował znaki towarowe, grafiki firmowe i plakaty, a także grafiki książkowe dla wydawnictwa Eugen Diederichs. Należał do kolonii artystycznej Darmstadt i dla niej w 1904 roku zaprojektował katalog i plakat oraz wykonał dwa duże malowidła ścienne „Trzy kobiety nad morzem”, natomiast na wystawie światowej w St. Louis w 1904 roku zaprojektował obraz sławiący „Siódmą symfonię” Ludwika van Beethovena i otrzymał za dzieło złoty medal. W 1908 roku twórca został członkiem Niemieckiego Związku Artystów, a od następnego roku uzyskał tytuł profesora Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie. Od 1916 roku kierował mistrzowską klasą w Instytucie Sztuki Städel we Frankfurcie nad Menem, która jednocześnie będąc muzeum, należała do miejscowej Akademii Sztuk Pięknych. Artysta uczestniczył w przygotowaniach do Igrzysk Olimpijskich w Berlinie.

Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam