• Przewaga malarzy niemieckich nad polskimi na terenie Wolnego Miasta Gdańska była znaczna. O ile możemy mówić o sześciu czy siedmiu polskich artystach przyznających się do polskich korzeni i mówiących w języku polskim, to ich niemieckich odpowiedników mogło być blisko dziesięć razy więcej. Jednak sztuka eksponowana przez polskich twórców w wielu wypadkach prezentowała o wiele wyższy poziom. Niestety nie przekładało się to na ilość organizowanych wystaw.

  • Zaproszenie na wystawę zatytułowaną „Razem z Ukrainą” otrzymałem z najmniej oczekiwanego kierunku. Jak dowiedziałem się na miejscu organizatorem prezentacji jest Fundacja Shake Art, informująca, że projekt „Shakeart” to połączenie sztuki malarskiej i performance, inspirowany twórczością Wiliama Szekspira.
  • Niezaprzeczalnie marynistyczny klimat gdańskiego malarstwa początku XX wieku tworzyli artyści wywodzący się z dwóch dużych ośrodków artystycznych. To twórcy pochodzący z Królewca i tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych i gdańskiego ośrodka akademickiego z jego Wydziałem Architektury na Politechnice Gdańskiej i Państwowej Rzemieślniczej Szkoły Dokształceniowej na Wydziale Plastycznym.
  • Z wielką przyjemnością przyjąłem zaproszenie na wystawę zupełnie mi nieznanego gdańskiego artysty Michała Wójcika. To już kolejny raz Biblioteka Pilotów na Zaspie w Gdańsku zaprasza swoich czytelników na wydarzenie łączące sztukę graficzną z poezją. Tym razem grafika zainteresowała mnie bardziej.
Banner

Witamy

 Galeria Essey jest portalem sztuki i specjalizuje się w prezentacji europejskiego malarstwa marynistycznego oraz malarstwa artystów związanych z Wybrzeżem. Przedstawiamy również malarzy XIX-wiecznego Gdańska, a także mało znanych twórców Wolnego Miasta Gdańska.

 

Jednym z podstawowych tematów jest  jednak prezentacja malarzy sopockich. Zaraz po wojnie sopocką szkołę malarstwa tworzyli wielcy artyści: Artur Nacht-Samborski, Juliusz i Łada Studniccy, Jacek i Hanna Żuławscy, Józefa i Marian Wnukowie, Janusz Strzałecki, Piotr Potworowski i Jan Cybis. Tu powstał termin „szkoła sopocka”, o który do dziś trwają spory. Dylemat polega na tym czy był to nurt, styl, czy może tylko postawa miejscowych malarzy wobec wszechobecnego wówczas socrealizmu.

 

Wiele miejsca poświęcamy również aktualnym wydarzeniom artystycznym mającym miejsce na Wybrzeżu.



PRACA MIESIĄCA

Gdańsk 1927
Bieroński Kazimierz

Gdańsk 1927
O autorze:

Kazimierz Bieroński (1899, Grębowo – 1970 )
Znane są jego akwarele malowane w Wolnym Mieście Gdańsku w latach 20. XX wieku, ale informacje na temat jego twórczości malarskiej są bardzo skąpe . Był poetą, pisał i malował, prawdopodobnie służył w legionach. W latach 1917-1923 studiował ekonomię na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1917 roku debiutował wierszami i nowelami ukazującymi się w krakowskiej prasie. W 1922 roku wydał w Poznaniu tom wierszy zatytułowany „Sny o szczęściu”, a w rok później emigrował z Polski, jednak po kilku latach powrócił do kraju. Jest autorem trzytomowej powieści „Scenogramy Anny Jambor”. Okupację spędził w Warszawie.

Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam