Rysunki Alicji Bach. Jeżeli powiedziałbym, że to jedna z tych wystaw które powinniśmy zobaczyć, to powiedziałbym mało.
Ostatnio pomimo wyraźnego spadku zainteresowania gdańską sztuką i spadkiem jej poziomu miałem okazję zobaczyć dwie dobre wystawy, ta jest trzecią. Mówię o prezentacji prac Danuty Joppek i pokazie fotografii Erazma Wojciecha Felcyna. Teraz swoje rysunki prezentuje gdyńska artystka - Alicja Bach. Wykształcona w poznańskim środowisku artystycznym. Wystawa zorganizowana z okazji 30. rocznicy twórczości artystki powinna zainteresować bardziej wyrobionych koneserów sztuki, ale przepraszam, może zainteresować każdego czującego potrzebę oglądania dobrego warsztatu. Dla mnie jest ponownym odkryciem.
![](/img/uploaded_images/big/Alicja_Bach_w_stylu_noir_1667414457_263.jpg)
Bach jest inspirująca, zachowuje najwyższy poziom sztuki: ekspresję, formę, rytm i walor. Wiedziałem, że Alicja Bach jest wyjątkowo dobrą artystką rysunku, ale nie miałem pojęcia o tak dalekim źródle pochodzenia jej twórczości i tu nie chodzi o lata, lecz o kontekst intelektualny, zainteresowania, olbrzymią wiedzę, która otwiera cały wachlarz tematyczny jej rysunków. Teraz po rozmowie z nią, wiem, że jest wrażliwa i nie szuka rozgłosu.
![](/img/uploaded_images/big/Alicja_Bach_w_stylu_noir_1667414457_714.jpg)
![](/img/uploaded_images/big/Alicja_Bach_w_stylu_noir_1667414458_517.jpg)
„Robota” daje jej największą frajdę, czy efekt, same rysunki - nie wiem? Ale wiem, że za spokojną twarzą kryje się artystka, która nie poszukuje, nie jest zagubiona, wie dokładnie o co chodzi. Jak to się mówi „lata pracy, wiedza i talent” decydują o poziomie jej prac. Dziś rozumiejąc niekiedy trudne zagadnienia historii sztuki artystka potrafi wydobyć i docenić już kiedyś wcześniej odkrywane koncepcje formy gry światła i rytmu między pojawiającymi się elementami. Te refleksje pojawiają się po bardzo ciekawej rozmowie.
Nadal uważam, że jej artystyczne emploi jest mało rozpoznawalne i to nie dlatego, że jej prace są mało znane - nie. Ala Bach jest osobą skromną nigdy nie zabiegającą o prezentacje samej siebie, jej prace sięgają głęboko do światowej kultury. To coś co ma w sobie, pozwala wyławiać „smakowite kąski”, których w jej pracach jest wiele, nie korzysta z nich bezpośrednio, ale to całe cykle prac: Wodospady, Przepływy, Minuty, Godziny, są wątkami rozumienia procesów, dla niej będących inspiracją i natchnieniem. Na przykład rozmowy o kinie noir, rozmowy o rosyjskiej awangardzie, niemieckiej ekspresji, francuskim kubizmie czy włoskim futuryzmie. Takie dyskusje często doprowadzają do najdalej wyobrażalnych granic mówiących o wielu procesach radykalizujących sztukę, wydobywają z jednej strony poszukiwania estetyki z drugiej podnosząc wyobrażenie o jej jakości.
![](/img/uploaded_images/big/Alicja_Bach_w_stylu_noir_1667414458_641.jpg)
![](/img/uploaded_images/big/Alicja_Bach_w_stylu_noir_1667414458_785.jpg)
Wydaje się, że filmy noir dość celnie oddają nastrój jej prac, unoszą się w gęstej mgle głębokich czerniach przechodząc w jasne półtony. Tematy poszczególnych cykli niby inne ale w nastroju i odczuciach zachowują pewną spójność. Podobnie jest z architekturą, która otwiera ”bramy świata”, właśnie ona w szczególności gdyński modernizm ma olbrzymi wpływ na myślenie o sztuce. Alicja Bach mieszka w Gdyni i codziennie może obserwować modernistyczną architekturę, ale zainteresowana jest również światowymi tendencjami takich architektów jak Ludwig Mies van der Rohe czy Pether Zumhtor i ich minimalistycznymi architektonicznymi koncepcjami. Często detal odgrywa ważną rolę w budowaniu gry światła z przestrzenią. Ich projekty wpłynęły na jej twórczość. Na początku swojej kariery w wyborze techniki artystycznej bardziej doceniła rysunek. Rytm kreski i emocje decydowały o uzyskaniu szlachetności, pozwoliło to na oryginalne wydobywanie wizji, które stały się sumą jej wyjątkowej nie tylko wiedzy, ale pewnego smaku artystycznego, który mógł pojawić się dzięki wielu fascynacjom. Bach w swoich pracach architektonicznych i wysublimowanym stylu pokazuje w kilku cyklach surowy, oszczędny minimalizm, a emocje nadają jej sztuce dużą wartość.
![](/img/uploaded_images/big/Alicja_Bach_w_stylu_noir_1667414458_830.jpg)
Artystka z Gdyni nadal jest dla mnie nieodkrytą osobowością. Wyrafinowane, tajemnicze koncepcje w swej szlachetności wywołują olbrzymie zainteresowanie i jak kiedyś, ktoś powiedział, w sztuce nie ma nic prawdziwszego niż linia, kropka i powierzchnia.
Alicja Bach, 30-lecie twórczości artystycznej, 17.10.2022, godz. 18.00, Galeria ZPAP ul. Mariacka 46/47
Stanisław Seyfried