Malarskie szlagiery gdańskiego lata 2016

Wiele atrakcyjnych wydarzeń w gdańskiej kulturze przyniosły ostatnie dni. Szlagierem przełomu czerwca i lipca stała się wystawa francuskich malarzy ”Normandia namalowana – Monet, Renoir, Delacroix i inni”. W gdańskiej przestrzeni sztuki WL4 (Gdańsk ul. Wiosny Ludów 4) do środy 20 lipca oglądać można wystawę mistycznych kamiennych rzeźb i monumentalnych rysunków Anny Bem Boruckiej. Związek Polskich Artystów Plastyków w Gdańsku zaproponował w lipcu dwie bardzo interesujące wystawy.

 


Muzeum Narodowe w Gdańsku – Oddział Sztuki Nowoczesnej w Oliwskim Pałacu Opatów prezentuje kolekcję jakiej dawno na Wybrzeżu nie widzieliśmy. Bodaj w roku 2004 po raz ostatni mieliśmy taką okazję, kiedy gościła wystawa 11 obrazów francuskich impresjonistów z Milwaukee Art Museum. Natomiast tegoroczny pokaz, to zbiór normandzkich krajobrazów. Kolekcja powstawała pod okiem Alain Tapié, byłego kuratora w Muzeum Sztuk Pięknych w Caen, a także Pałacu Sztuk Pięknych w Lille. W skład kolekcji wchodzą prace między innymi Claude’a Moneta, Eugènea’a Boudina, Theodore’a Gericaulta, Edouarda Vuillarda, Gustave’a Couberta, Jeana-Baptiste’a Camille’a Corota, Raoula Dufy’ego, Auguste’a  Renoira. To wspaniałe malarstwo stanowi uzupełnienie francuskiej sztuki surowej Bretanii i słonecznej Prowansji. Wśród prezentowanych obrazów zauważyłem dwie prace znakomitego francuskiego malarza, marynisty Eugène’a Isabeya, profesora u którego w latach 1842-43 studiował gdańszczanin Eduard Hildebrandt. Zbiór obejmuje malarstwo Normandii stworzone między rokiem 1790-1940  i stanowi zapis lirycznego krajobrazu tamtych terenów, zarówno artystów końca romantyzmu jak i początków impresjonizmu. Wernisaż wystawy zaszczycili: Pierre Buhler – Ambasador Francji w Polsce, Jarosław Sellin – Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Alain Tapié  - Dyrektor Kolekcji. Kuratorem wystawy jest Steen Heidemann. Wystawa będzie dostępna do 18 września 2016.

 

Alain Tapié - Dyrektor kolekcji

 

 

Eugène Delacroix, Wybrzeże Normandii

 



W gdańskiej przestrzeni sztuki WL4 (Gdańsk ul. Wiosny Ludów 4) do środy 20 lipca oglądać można wystawę mistycznych kamiennych rzeźb i monumentalnych rysunków Anny Bem Boruckiej. Artystka, sopocianka w latach 1975-1980 studiowała na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Dyplom obroniła w Pracowni prof. Adama Smolany, a specjalizację z ceramiki zrobiła w Pracowni prof. Henryka Luli. Od 1980 związana z gdańską uczelnią. Pracowała jako asystent w Pracowni Wzornictwa prof. Adama Haupta, a od 1982 w Pracowni prof. Adama Smolany. Od 1994 roku prowadziła Pracownię Rzeźby na Wydziale Architektury i Wzornictwa. W roku 2000 została profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od  roku 2008 pracuje w Międzywydziałowym Instytucie Nauk o Sztuce. Tworzy wieloelementowe kompozycje z surowo ociosanych granitów, działających swoją siłą, wielką syntezą i uproszczeniem. Jak sama pisze „Fascynuje mnie iluzoryczność sztuki. Wszystko się zmienia w zależności od kontekstu, uwarunkowań, od tego co jest dla nas ważne, jak patrzymy na otaczający nas świat, na to co nas inspiruje, daje nam siłę, aby przekraczać samego siebie, własny horyzont. Jesteśmy częścią porządku przyrody, a jednocześnie poza nim żyjemy w dwóch światach jako istoty cielesne i duchowe zarazem, poddane prawom natury, ale mające również wpływ na to co się z nami dzieje”. Jej wielkoformatowe prace podziwiać można na całym świecie.

 

prof. Anna Bem Borucka

 

 

 



Związek Polskich Artystów Plastyków w Gdańsku zaproponował w lipcu dwie bardzo interesujące wystawy. W galerii ZPAP przy ulicy Piwnej 67/68 do 21 lipca obejrzeć można świetną wystawę twórczości malarskiej Bogusława Lustyka. Natomiast drugą wystawę proponuje Galeria ZPAP przy ulicy Mariackiej 46/47, gdzie ma miejsce niemniej interesujący pokaz marokańskich pejzaży Barbary Gruszki. Wystawa potrwa do 3 sierpnia 2016. Bogusław Lustyk to artysta z dużym bagażem doświadczeń malarskich i wyrobionej marce. Swoje życie zawodowe dzieli między Stany Zjednoczone, gdzie przebywa od roku 1994, a Polskę. Studia ukończył w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni plakatu prof. Józefa Mroszczaka i malarstwa prof. Jerzego Tchórzewskiego. Przez wiele lat zajmował się plakatem. Jest malarzem, grafikiem i rzeźbiarzem.  Często sięga po nowe techniki wyrazu. W swoich wypowiedziach artystycznych interesuje go przede wszystkim ruch, ale uchwycony w pewnych ramach ekspresji kompozycji. Na gdańskiej wystawie pokazuje wspaniałe prace poświęcone trzem zagadnieniom tematycznym tym samym, które stanowią tytuł wystawy „Konie, Muzyka , Taniec”.

 

Bogusław Lustyk

 

 

 

Bogusław Lustyk, cykl Konie

 

 

I ostatnia wystawa, którą rekomenduję z wielka przyjemnością, bowiem światło i kolory Maghrebu to trochę inne kolory niż pozostałej części Afryki, a to właśnie koloryt nadaje tym pracom orientalnej oryginalności. Pejzaże marokańskie Barbary Gruszki w sposób idealny oddają klimatyczną aurę tego zakątka świata z chłodnymi porankami i jego południową nie do wytrzymania temperaturą. Kolory szafranu, cytryn, pomarańczy czy turkusy przeważają w pracach artystki i nadają im jakże oryginalną siłę wyrazu, aż czuć unoszący się w powietrzu zapach typowego marokańskiego souku, orientalnej muzyki, warsztatów tkackich czy nawet mało przyjemnych zapachów miejscowych farbiarni skór, a barwy safijskiej ceramiki przybliżają  nas do  estetyki malarki jej wrażliwości i wysublimowanego smaku. Ta wystawa, dla tych wszystkich, którzy znają Maroko, może stać się chwilą wspaniałych wspomnień, a dla tych wszystkich, którzy  Maroka  nie znają, zachętą do odwiedzenia tego wyjątkowego miejsca. Zatem przede wszystkim zapraszam na wystawę i kontemplację marokańskich pejzaży tak smakowicie namalowanych przez Barbarę Gruszkę.

 

Barbara Gruszka, Kolory Maroka, 2016, akryl

 


Barbara Gruszka



Tekst i zdjęcia: Stanisław Seyfried

Komentarze
Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam